تحلیل و بررسی

تحلیل تخصصی و فاندامنتال بیت کوین، دلار، طلا و کریپتوکارنسی

تحلیل تخصصی و فاندامنتال بیت کوین، دلار، طلا و کریپتو کارنسی

تحلیل تخصصی و فاندامنتال بیت کوین، دلار، طلا و کریپتوکارنسی

در این مقاله می خواهیم تحلیل تخصصی و فاندامنتال در خصوص بیت کوین، دلار، طلا و تحلیلی از کلیت مارکت کریپتوکارنسی براتون داشته باشیم و یه سری از ارزها و آلتکوین هایی که در شرایط فعلی می تواند موقعیت های خرید نسبتاً خوبی برای آنها اتفاق بیفتد به شما معرفی کنیم که نسبتا کم ریسک هستند و اگر آنها را در موقعیت های مناسب خرید کنید بازدهی و سودهای خوبی رو هم می توانید از آنها دریافت کنید. قبل از شروع این مقاله یادآوری مسئله ای به ادامه کار ما کمک شایانی می کند.

تحلیل تخصصی و فاندامنتال بازار های مالی

می خواهم برگردیم به چند سال پیش و یک داستان خیلی کوتاه و مختصر را برای شما توضیح دهم. در حدود آبان و آذر سال ۹۷ قیمت دلار به یکباره سقوطی داشت و در خبرهای نسبتا مثبتی که آمد، دلاری که تا یک هفته قبل از آن قیمتش از نزدیکی های ۲۰ هزار تومان هم رفته بود (محدوده بیشتر ۱۸ ۱۹ تومان بوده) تا آن عدد ها رفته بود، یه کاهش قیمت خیلی شدیدی تا عدد های نزدیک به ۱۰ هزار تومان پیدا کرد. نکته مهم اینکه در آن زمان تقریباً اوایل سال ۹۷ قیمت دلار با حدود ۴ هزار تومان شروع شد استارت زده شد و این عدد ها تقریباً ظرف شش ماه رشد پیدا کرد و بعد از این کاهش و اصلاح نسبتاً بزرگ برای آن اتفاق افتاد. در آن زمان که دلار رسید به عدد حدود ۱۰ هزار تومان خیلی ها اشاره می کردند که دلار دیگر تمام شده و حتی عددهای زیر ده هزار تومان را می بیند و قیمت آن حدود 5 ، 6 و 7 هزار تومان خواهد شد اما در واقعیت چنین اتفاقی نیفتاد.

جهت ورود و ثبت نام در صرافی بینگ ایکس کلیک کنید

 از طرف دیگر در همان زمان یه اتفاق مثبت دیگری هم افتاده بود. اینکه می گوییم مثبت شاید برای خیلی ها این اتفاق مثبت نباشد و تنها برای شخصی که باهوش است مثبته، و آن هم این است که برای سرمایه گذاری، همیشه نقدینگی کافی کنار می گذارد برای این شخص خوشایند بوده و آن موضوع هم در خصوص بیت کوین و به خاطر بحث هاوینگ بود که روی شبکه بیت کوین کش اتفاق افتاده بود و حالا این شبکه می خواست به دو شاخه تقسیم شود و حواشی آن باعث شده بود که تاثیر منفی روی مارکت کریپتو بگذارد و  در کل مارکت کریپتو در انتهای سال ۲۰۱۸ نزول شدیدی پیدا کرد (حدود۵۰ درصد کاهش پیدا کرد) و بیت کوین به حدود ۳ هزار دلار رسید و در عمل شما می توانستید با عدد های خیلی خیلی کمی در حد ۳۰ میلیون تومان ۳۵ میلیون تومان یک واحد بیت کوین در آن زمان خرید نمایید. که دقیقا آن برهه زمانی در شبکه های مجازی به این نکته اشاره می کردند که قیمت پراید الان حدود 30 تا 40 میلیون تومان می باشد و قیمت بیت کوین از اون هم کمتر شده و کاهش بیشتری داشته و با نگاه تحقیرآمیزی به بیت کوین نگاه می کردند!!

 اگر همین امروز بیت کوین را بررسی کنیم و ببینیم که چه اتفاقی برای آن افتاده است متوجه می شویم که با توجه به افزایش قیمت دلار و همینطور کلیت مارکت کریپتو که ظرف چهار سال گذشته رشد های خوبی هم داشته، عدد و ارقام آن به کجا رسیده است. این داستان کوتاه را جهت یادآوری برای شما گفتیم که شرایط فعلی رو برای شما تشریح کنیم چرا که دوباره چنین موقعیتی در حال وقوع است، قیمت دلار کاهش قیمت نسبتاً خوبی را داشته و اینکه در ماه مارس ممکنه یه توافق خوبی اتفاق بیفتد، توافقی که ما انتظار داشتیم توافق ایران با آژانس انرژی اتمی بود که به شکلی ایران ذیل بند ۷ نرود، که اگر میرفت اتفاقات خیلی خیلی بدتری میتوانست بیفتد و امکان داشت اصلاً ورودی ارز به کشور نداشته باشیم و بسیاری از مشکلات به همین شکل پشت سر هم دوباره تکرار می شد. اما دیدیم که در همین یکی دو هفته اخیر، اخبار های مثبت و خوبی آمد و اینکه ایران با مدیر آژانس انرژی اتمی به توافقی رسید و دلاری که تا قبل از آن به حدود ۶۰ هزار تومان و ۶۳ هزار تومان رسیده بود کاهش قیمتی را تا نزدیکی‌های پنجاه هزار تومن تجربه کرد و آن هم به این خاطر که دلار قرار بود تا محدوده ۵۳ نهایتاً ۵۵۰۰۰ تومان رفته و از آنجا یک اصلاحی داشته باشه تا محدوده ۴۵۰۰۰تومان ۴۶,۰۰۰ تومان که این عدد ۴۵، ۴۶، به این دلیل است که ارزش ذاتی قیمت دلار به این صورت است که شما خودتان می توانید با یکی از دوتا فرمولی که به آنها اشاره می کنیم استفاده کنید و ارزش ذاتی دلار را به دست بیاورید: با استفاده از تورم ایران منهای تورم آمریکا عددی که به دست می آید به علاوه نرخ دلار ابتدای امسال کنید، یا اینکه با استفاده از نقدینگی آن را محاسبه کنیم یعنی بدانیم که نقدینگی در جامعه چند درصد نسبت به ابتدای سال رشد کرده، درصد آن را به دست آورده و عدد آن را به علاوه دلار کنید که در نهایت ارزش واقعی دلار را شما می توانید به دست بیارید که حدود ۴۵ و ۴۶ هزار تومان هستش.

جهت ورود و ثبت نام در صرافی بینگ ایکس کلیک کنید

 زمانی که قیمت دلار از این عدد فاصله میگیره، میره به یکباره قیمت ۶۰۰۰۰ تومان ۵۵,۰۰۰ تومان را میبیند که این مورد از ارزش ذاتی خودش بیشتر است پس دلیل منطقی نداره اینجا برویم خرید کنیم که ارزش ذاتی پایینتر از ارزش ذاتی آن قرار گرفت.

 ایران با عربستان به توافق می رسند که این یک خبر فاندامنتال قوی است و احتمالا ظرف هفته ای که پیش رو داریم این موضوع و آزادسازی کانال های ارزی که به شکلی وجود دارد، منجر می شود که دلار به ارزش ذاتی خودش برگرده که به تبع این موضوع می‌توان روی قیمت تتر هم تاثیرگذار باشه.

 همه این موارد و این تحلیلها راجع به دلار را بهتون گفتم اما این نکته مهم را در نظر داشته باشیم که به هیچ عنوان دلار برای سرمایه‌گذاری عقلانی و مناسب نیست که همین امروز قیمت هر واحد دلار ۵۰۰۰۰ تومان هست شما هم ۵۰ میلیون تومان سرمایه تان به  ۱۰۰۰ دلار میشه.یا یک سال دیگه قیمت دلار ۷۰۰۰۰ تومان ۸۰,۰۰۰ تومان، ۱۰۰ هزار تومان و یا هر عددی در نهایت آن روز بخواهیم هزار دلار تبدیل کنیم از نظر بسیاری خوشحال باشیم که زودتر رشد کرده ولی در اصل شما همان هزار دلار را دارید(درسته از تورم در امان ماندیم اما ما همان هزار دلار را داریم) اینجا نتیجه میگیریم که دلار وسیله ای برای سرمایه‌گذاری نیست.

 یکی از پارامترهای مهمی که باید برای ورود خودمون برای دلار در نظر بگیریم چون روی نرخ تتر هم رابطه مستقیمی وجود دارد. باید نقدینگی لازم خودمون را با تتر تامین کنیم و زمانی که در کریپتو ما فرصت خرید خوبی بهمون داد ازش استفاده کنیم

خبر بعدی اینه که با توجه به سیاست های فدرال رزرو و اتفاقات اخیری که طی یک هفته تا ۱۰ روز گذشته رخ داد حالا یکی از بانک‌ها به شکلی سقوط کرده است و بانک سیلیکون ولی هم توسط قانونگذاران کالیفرنیا تعطیل شد و ارزش سهام آن هم تقریبا ۷۰ درصد تا الان ریزش پیدا کرده دوتا بانک دیگه همچین اتفاقی مشابه بانک سیلیکون ولی افتاده. و باید بدانید که مجموعه سرمایه ای که توی این چند تا دونه بانک هستش بین ۵۰۰ ۶۰۰ میلیارد دلار هست. این موضوع منجر شد که بورس جهانی سهام های بین المللی به شکلی ریزش پیدا کند. از اونجایی که همیشه بیت کوین رابطه با سهام های بین المللی هم داشته این موضوع تو بازار کریپتو هم تاثیرگذار باشه ولی نه به اندازه سقوط تاریخی، مثلاً ورشکستگی که برای صرافی ftx  بود. یا اگراتفاق عجیب و غریبی مثل اونها رو تجربه کنه بازار ریزش بدی را خواهد داشت.

جهت ورود و ثبت نام در صرافی بینگ ایکس کلیک کنید

در مورد بازار کریپتو باید بگیم که محدوده ۱۸ هزار دلار  بیت کوین هستش که بارها به این قیمت، واکنش نشان داده و زمانی که زیر این محدوده رفته بود به عنوان یک مقاومت جدی برای آن عمل می کرد و زمانی که بالای این عدد بوده حمایت میشده.

 از طرف دیگر اگر ماه نوامبر در نظر بگیریم که به شکلی صرافی ftx سقوط بزرگ داشت، موجب شد توی همون تایم هم بعد از اینکه بیت اومد عدد ۱۵ هزار و خرده ای، رشد خودش را به شکلی شروع کرده و بلند مدت چند ماه تقریبا توی این روند صعودی خودش قرار داشته و اگر آن را هم در نظر بگیریم میتونه کف بالاتری را برای ما تشکیل بشه و دوباره ما ادامه روند صعودی رو ببینیم. پس این باره هم بیت کوین میاد تا محدوده های ۲۷ و ۲۸ هزار تومان.

 اتفاقات می تواند در انتهای سال ۲۰۲۳ تکرار شود از جهت دیگر با توجه به داده های تورمی موارد کلان هم خیلی خوب نیست و در حال حاضر فدرال رزرو سیاست های خودش رو به همان شکل قبلی به صورت انقباضی پیش می برد احتمال اینکه در جلسه بعدی بخواهد میزان نرخ بهره را نیم درصد  افزایش دهد به شکلی بین فعالین این موضوع پیش خور شده است.  اگر نرخ بهره0.25  افزایش پیدا کند رشد کمی برای بیت کوین و سایر ارزها اتفاق می افتد، از جهت دیگر این سقوط ای که برای بانک های دیگر اتفاق افتاده است بیشتر به خاطر سیاست های فدرال رزرو می باشد پس احتمال اینکه بخواهند نرخ بهره را آنقدر افزایش دهند و اقتصاد خودشان و اقتصاد دنیا وارد رکود بکنند زیاد میباشد.

 در حال حاضر متاسفانه این اتفاق بیشتر نمود پیدا میکند که سه تا بانک در معرض ورشکستگی قرار دارند یکی از بانک ها به نام سیلیکون ولی، توسط قانون گذاران کالیفرنیا در مرز ورشکستگی قرار دارد و این کار را فدرال رزرو ایجاد نموده جهت کنترل تورم که حاضر شده است دنیا را در رکود فرو ببرد و این موضوع می‌تواند شوکی به بازار بدهد، تقریباً شبیه شوکی که کرونا در سال ۲۰۲۰ به بازار ها داد که دقیقا زمانی بود قبل از هاوینگ بیت کوین.

جهت ورود و ثبت نام در صرافی بینگ ایکس کلیک کنید

پس از این موضوع می توانید نهایت استفاده را ببرید و یک پله از خرید خودتان را روی بیت کوین انجام دهید، زمانی که مطمئن شدید بیت کوین نمی خواهد دوباره ریزش کند، روی دیگر آلت کوین هایی  که در ادامه به شما معرفی می شود خرید داشته باشید آلت کوین هایی که ریسک کمتر و فاندامنتال مناسبی دارند و می توانند سود مناسبی به شما برسانند اتریوم، bnb, matic, ltc, ftm، okb,fil, ido,apt,vet,grt, mkr

این را هم در نظر داشته باشید که اگر بازار بخواهد ریزش بکند این ارزها هم به شما ضرر خواهد رساند بنابراین مدیریت سرمایه را فراموش نکنید و تمرکز اصلی خود را روی بیت کوین و اتریوم قرار داده و در صورتی که بازار نیاز به ریزش بیشتر داشت نقدینگی داشته باشید تا بتوانید فرصت خرید دیگری نیز داشته باشید .

در بازار جهانی هم طلا می‌تواند ریزش هایی تا حمایت‌های ۱۷۲۳و ۱۶۱۰ داشته باشد که می‌توان در این قیمت ها خرید داشته باشیم متاسفانه در بازار ایران سکه و طلا حباب زیادی دارد بنابراین بهتر است در بازارهای جهانی سراغ اونس طلا یا  ارز paxgold برویم، اگر ما با سرمایه خود سراغ طلا برویم می توانیم سرمایه دلاری خود را افزایش دهیم، طلا همیشه جزو کم ریسک ترین دارایی ها می باشد .

تمام این تحلیل ها تا انتهای سال ۲۰۲۳ می تواند یک سود خوبی برای شما به ارمغان می آورد.

ممنون که تا انتها همراه ما بودید.

موفق و پرسود باشید.

برای شروع خرید ارز دیجیتال می توانید از صرافی بینگ ایکس استفاده کنید. در صورتی که با این صرافی آشنایی ندارید لطفا مقاله کامل ترین معرفی صرافی بینگ ایکس bingX و بررسی همه جانبه مزایا و معایب آن را مطالعه کنید.

4.7/5 - (112 امتیاز)

نظر (10)

  1. محمدرضا

    وای خیلی ممنون. یعنی تحلیل به این درستی و کاملی جایی ندیده بودم. خیلی عالی بود.

    1. سلام و عرض ادب. وقتتون بخیر و نیکی
      ممنون از همراهی تون

  2. اکبر

    خدایش عجب تحلیل به جا و دقیقی… خدا برکت بهتون بده.

    1. سلام و عرض ادب
      ممنونم از محبتتون. خدا را شکر که تونستید استفاده کنید.

  3. میترا

    ببخشید من می‌خوام ارز بخرم، بین کاردانو و دوج کوین موندم کدومو بخرم. میشه راهنمایی کنید.

    1. سلام و عرض ادب.
      کاردانو جزو ارزهای خوب محسوب می شود اما دوج کوین جزو شت کوین هاست. اگر خواهان ریسک زیاد هستید دوج کوین و اگر می خواهید سودهای معقول تری ببرید کاردانو.

  4. علی مهدوی

    کلا به نظر شما برای سرمایه های خورد بهترین سرمایه گذاری چیه؟

    1. با سلام و عرض ادب.
      برای سرمایه های خرد فعلا می توان از طریق ترید (به شرط آموزش کامل) اقدام کرد تا سرمایه خودتون را بیشتر کنید و اینکه در برابر تورم ارزش اون را حفظ کنید.

  5. سید حسین کاظمی

    سلام من متاسفانه نمی تونم در معاملات spot صرافی هم حد سو و هم حد ضرر بزارم و فقط یکیش امکان پذیره اگر ممکن راهنمایی کنید .

    1. سلام و عرض ادب . وقتتون بخیر و شادی
      بله در اسپات فقط یکی ممکنه

دیدگاه خود را اینجا قرار دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *